Nehéz elvonatkoztatni attól a világot megrendítő és megálljra kényszerítő ténytől, hogy járvány van, és mindenki ezzel foglalkozik, minden csapból ez csöpög…miközben az életünket is fenekestől felforgatja és ki tudja még, hogy hosszú távon milyen hatással lesz ránk, valamint a gazdasági életre.
Vannak az optimisták, akik azt vallják, jobban mondva hiszik és remélik – jelen bejegyzés írója is közéjük tartozik -, hogy legkésőbb nyáron muszáj helyreállnia a rendszernek, még ha csökkentett módban is, de tovább kell haladnunk, az élet nem állhat meg. A pesszimisták októbert emlegetnek, de vannak azok az elvetemültek is, akik egészen 2021-ről pusmognak annak függvényében, hogy a vírus egy csendesedés után hamarosan újra visszatér közénk, és nincs menekvés. Nos, valószínűleg nem létezik az ‘egy igazság’ ebben a kérdéskörben, annyira bizonytalan minden.
De az is igaz, hogy ez az ismeretlen ellenség most újból példátlan összefogásra kényszerítette a világot és különböző nemzeteket, ugyanúgy, mint mondjuk korábban az Amazonas lángokban állása, Ausztrália idei tűzvésze, vagy éppen a kis Zente életmentő oltásának adománygyűjtése, hogy messzire ne menjek.
Mi igyekszünk életben tartani a divat iránti rajongásotokat, még ha nem is oly’ könnyű ebben az időszakban – és talán néha jól is esik fellélegezni mindenkinek, ha valaki végre nem a koronás Voldemortról beszél -, ezért ebben a bejegyzésben az történik, hogy összegyűjtöttem a legismertebb divatházakat, akik mozgósították gyáraikat és embereiket, hogy segítsék az egészségügy dolgozóit maszkokkal, védőruhákkal, a lakosságot pedig fertőtlenítővel és anyagi támogatással. Ez is divat, csak kicsit másképp.
Itthon is rengeteg hazai tervező vágott bele a maszk-bizniszbe, bár áraik egészen szerteágazóak, kérdés, hogy valóban a segítségnyújtás, vagy inkább a “mentsük, ami menthető” elve alapjáni haszonszerzés lebeg a szemük előtt. Mielőtt megnéznénk a felsorolást, még egy fontos gondolat: ne feledjétek, hogy a maszk nem nyújt száz százalékos védelmet a levegőben terjedő vírusokkal szemben, legfőbb célja, hogy megállítsák a folyékony fertőző cseppeket, de még így sem mindegy, hogy milyen megoldást használunk. A legmegbízhatóbb ajánlások a nem szőtt anyagból készült maszkokra érkeznek, ezért tud annyi divatház is résztvenni a gyártásban, igaz, hogy ők is megvárták a szükséges engedélyeket a folyamat elindításához. Most pedig nézzük, kik azok, akik átálltak a divat újraértelmezésére.
AZ OLASZOK
Érthető, ha a leggyorsabban a leginkább érintett régiók divatházai reagáltak a vírushelyzetre. Bár nehéz különbséget tenni aközött, hogy mely márkák tartoznak az olaszokhoz, franciákhoz, vagy akár az amerikaiakhoz, hiszen a legtöbb cég már egy befektetési csoport részét képezi, mégis valamilyen rendszert igyekeztem találni a felsorolásban.
Az elsők között reagált az Armani divatház, aki már márciusban bejelentette, hogy orvosi overálokat fog előállítani gyáraiban, ezen kívül pedig jelentős összeget adományoz az olasz kórházaknak. Utánuk a Toszkán régió vezetője kérte a térségben lévő gyárakat, hogy ha tehetik, segítsék a kormányt azzal, hogy maszkokat és védőfelszereléseket készítenek. Erre megmozdult szinte mindenki, nem mondott nemet a kérésre a Gucci, Salvatore Ferragamo, Fendi, Celine, Prada, de Valentino sem.
A FRANCIÁK
Áprilisban adott ki sajtóközleményt az LVMH csoport – egyebek mellett a Louis Vuitton, Dior, Givenchy márkák tulajdonosa -, hogy parfümkészítő soraikat átállítják kézfertőtlenítők gyártására, hogy ezzel is segítsék a francia kórházak működését. Ezen kívül több millió FFP2 sebészeti maszkot és légzőkészüléket rendelt a francia egészségügyi hatóságok számára, ami áprilisban meg is érkezik, és a Louis Vuitton mintegy 300 bőráru-készítő munkatárssal együttműködve nem orvosi maszkok gyártásába kezdett, amely alternatív, de a kormány által jóváhagyott segítséget nyújt a lakosságnak. A cég azt is hozzátette, hogy ezek a rendelkezések mindaddig így maradnak, amíg a szükséghelyzet megkívánja.
Ugyancsak hozzájuk tartozik a Moet&Chandon pezsgőgyárat is magába foglaló divízió, amely a szükséges eszközök biztosításán túl még azt is felajánlotta, hogy az Auban-Moet kórházi dolgóknak minden reggel bőséges, finom reggelit szállít, együttműködő partnereik közül pedig megbízta a takarító szolgálatot, hogy végezzék el a szükséges fertőtlenítő munkálatokat.
A FAST FASHION IS MAGASABB FOKOZATRA KAPCSOLT
A spanyoloknál egyértelműen a Mango márka emelhető ki, amely hazánkban sem ismeretlen, ők ugyancsak maszkgyártásba kezdtek, nem is akár milyen mennyiséggel: rögtön 2 milliót ajánlottak fel az ország kórházainak a koronavírus elleni küzdelem megsegítésére. A spanyol Inditex cégcsoport – melynek tagjai a Zara, Stradivarius, Bershka, Pull&Bear – szintén támogatásáról és együttműködéséről biztosított az országot, nemcsak maszkok készítésével, hanem egyéb védőfelszerelések gyártásával, úgymint arcvédő, cipővédő, sapka, védőszemüveg és gyakorlatilag bármi, amire szükség lehet. A svéd H&M az EU-val egyeztetve a teljes beszerzési, gyártási és logisztikai kapacitásukat beveti a küzdelemben.
HAZAI HELYZET
Itthon is elsődlegesen a luxus márkák tudtak lépni és azonnal reagálni, de a kicsik se maradnak el mögöttük a sorban, egyszerűen a kapacitásuk mértékével arányosan haladnak. A NUBU, Nanushka és Tomcsányi márkák az elsők között jelentették be, hogy átállnak, de láttam már bőven kezdeményezést a Dress me and you, Király Beáta, de Makány Márta és a Delka oldalán is. Nagyon fontos, hogy tudjátok, ezek nem orvosi maszkok, a cégek is hangsúlyozzák, hogy termékeik nem helyettesítik a speciális védőfelszerelést.
Egy dolog biztos, a világ és vele együtt az emberi összefogás mértéke most megint nagyot nőtt a szememben! Vigyázzatok magatokra, hamarosan újra személyesen is találkozhatunk, addig innen küldök egy óriási virtuális ölelést!
Anita